Muhi Mária
pszichológus, családterapeuta
Mozaik család szakértő

Csodagyerekek

Gondoljanak a kis Mozartra! Négyévesen felmászott a zongoraszékre, és megkomponálta első hangversenydarabját. Nos, Hodek Dávid és Martincsák Kata hasonlóan ritka tehetségek, csak őket a szüleik nem viszik körbe Európában, csodagyerekként. Szerencsére! De azért nekünk szívesen elbüszkélkedtek gyermekeik tudásával…

Ülök egy kassai koncertteremben csukott szemmel, és dzsessz sztenderdeket hallgatok. A zene magával ragadó, sodró lendületű, aztán jön egy briliáns dobszóló. Hallgatom, és arra gondolok, ha nem tudnám, hogy egy kilencéves, komáromi kisfiú veri a bőrt, el sem hinném. Ha kinyitom a szemem, a látvány akkor sem hihetőbb: Hodek Dávid épphogy kilátszik a dobfelszerelés mögül.
– Hogy mióta dobol Dávid? – gondolkodik hangosan a koncert előtt az édesapa, Hodek Szilárd. – Mindig is nagyon érdekelte a zene. Még beszélni sem tudott, de azt már ki tudta fejezni, ha nem tetszett neki egy szám a rádióban. Ennek akkoriban még nem tulajdonítottunk nagyobb jelentőséget, mivel édesapám is tehetséges zenész.
Apuka, a gyerek megint szétvert egy dömpert!

Dávid dobolás iránti szenvedélye édesapja egy videofelvételének köszönhető.

– Az 1998-as budapesti Earth, Wind and Fire koncertről készítettem egy felvételt. Kétéves lehetett Dávid, amikor közösen visszanéztük. Annyira megtetszett a gyereknek, hogy onnantól fogva nem lehetett mást nézni a tévében, csak ezt. Még a nagymamájához is csak úgy volt hajlandó elmenni, ha vittük a videót. A nagymama egy idő után ultimátumot adott: Dávid jöhet, a videó nem!

Innentől fogva minden játék, minden tárgy dobbá vált a kisfiú kezében. Egy alkalommal az óvónő figyelmeztette a szülőket: valami baj lehet Dávidkával, mert már több dömpert is felfordított, és addig püfölte, amíg hagyták.

– Azt hiszem, akkor értettük meg, hogy többről van szó, mint egyszerű szenvedélyről – meséli nevetve az édesanya, Andrea.

– Megkérdeztük Dávidot, lenne-e kedve zenélni. Igent mondott, így ismerős zenészekkel már négyévesen fellépett egy komáromi koncerten. Ezzel el is dőlt minden. Innentől már nemcsak az állandó otthoni dobolással kellett számolnia a családnak, de a zenész életmód költségeivel is. Persze tudom, kereshetnénk pénzt a fellépésekkel, Dávid szerepeltetésével, de óvni szeretnénk attól, hogy csodagyerekként kezeljék! Néha egy-egy koncert belefér, de nem akarjuk, hogy csak erről szóljon az élete.

Közben a koncert is megy tovább, Bolyki Balázs, a világhírű magyar dzsesszénekes lép a színpadra. Dob és ének felelgetős játékba kezd. Miután lejön a színpadról, Bolyki csillogó szemmel mesél a kis zseniről.

– Különleges élmény vele állni a színpadon. Dávid megmutatta az egyik fiamnak, hogyan verje a ritmust: „Ezt üsd: papa-mama-papa-mama” Semmi tá vagy titi. Attól zseni a fiú, hogy ösztönösen érzi a zenét, most már csak arra kell vigyázni, hogy amikor tanulja a dobolást, ne felejtse el az ösztönösséget, hanem azt tanulja meg, amit már tud.

A koncert után végre Dávidnak is van ideje egy beszélgetésre. Egyáltalán nem fáradt, feltöltötte a zene. Rögtön azt kérdem, honnan tudja, mit játsszon, holott alig ismeri a kottát.

– Tudom! – hangzik a válasz, olyan hangsúllyal, amiből kiderül, Dávid el sem tudja képzelni, hogy milyen lehet, ha valaki nem érzi, melyik dobot vagy cintányért mikor kell megütni. – Ha néha mellényúlok, azt is meghallom. Dobos leszek – biztosít még jövőbeli terveiről a koncert sztárja, és látom rajta, részéről ezzel a dobolás kérdéskört ki is merítettük. Ehelyett inkább arról beszélgetünk, nem is sejti, mi ez a felhajtás körülötte. – Rajzolni szeretek, meg focizni. És az iskolát is szeretem, mert ott vannak a barátaim. A matek a kedvencem – teszi még hozzá. Kicsit még csevegünk, csupa kilencéveseket érdeklő témáról, aztán indulnia kell haza, mert holnap újabb fellépés vár rá, és az iskolába is be kell mennie néha. Miután elbúcsúztunk a családtól, Bolyki Balázs elmesél még egy történetet. Ő egyszer addig faggatta Dávidot arról, mit gondol, miért különleges, amíg kibökte a választ: „Hát, mert szépen rajzolok!”

Kata és a varázsceruza

“Megláttam a dobost a koncerten,
és tudtam, én is ezt akarom csinálni”
Kis ház, kis kert, kiskapu. Igazi „napsugárlányhoz” illő környezet. Itt lakik Martincsák Kata, akiről a szomszéd néni úgy tartja, az ő színeiben fürdik az egész világ. Kata ugyanis reggeltől estig rajzol. Még csak kilencéves, de már égen-földön minden pályázatot megnyert. Alig ülünk le a konyhában, az édesanyja, Máray Eszter, mutogatni kezdi az e heti díjátadásokra szóló meghívókat. A hűtőszekrény oldalán mágnessel odarögzítve a Janikovszky Éva-meseíróversenyé, ezzel a másikkal pedig, nézzem csak meg, a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vizuális vetélkedőjének döntőjére hivatalosak. De rajzolt már Kata dinoszauruszt a Természettudományi Múzeum számára, Slágerangyalt a rádiónak, Rumini egeret az azonos című meseregényhez. Bármit hall, olvas vagy lát, azonnal beindítja a fantáziáját…

Az allergiás gyerekek szinte mindig tehetségesek!

Kata csendben ül, és mosolyogva figyeli, amint az édesanyja áradozik róla. Aztán elunja, és előkapja a rajzeszközeit. Villámgyorsan felskicceli a körvonalakat, majd egy fura, vastag, ő úgy mondja, zsírkréta-ceruzával színezni kezd. A képen egy rózsaszín lány alakja bontakozik ki, amint félrehajtott fejjel, érdeklődő tekintettel néz. Kata végül fekete filccel alákanyarintja: „Lila néninek”. Hiszen ez én vagyok! Meglepetésemet látva a kislány felbátorodik, és bevezet a szobájába. Faltól falig rajzok, az íróasztalon egy apró pávaszobor.

Ez mindig itt tollászkodik, nagyon szeretem. Iránból küldték, ő volt az első díj egy nemzetközi rajzversenyen – kommentálja Kata a látottakat.

– Mire kell neked ez a sok pályázat? – kérdezem tőle. Elgondolkodik, aztán rávágja: – Mert akkor megint van min törni a fejemet. Megbeszélem anyával, és kezdhetjük!

– Ez nem egyszerűen csak kihívás számára – szólal meg Eszter a hátunk mögött. – Sokkal több annál. Terápia. Kata kiskorában nagyon beteg volt. Másfél évesen egy Krupp-rohammal kórházba került, és gyakorlatilag négy évig ki sem jött onnan. Túl van egy tüdőműtéten és sok-sok szenvedésen. Egy ideig allergiás volt a bőre, és szinte egész nap elkeseredetten vakarózott. A doktor nénije a svábhegyi szanatóriumban a karjában cipelte éjszakánként, hogy megnyugtassa. Dr. Zsigmond Györgyinek hívják, rengeteget köszönhetünk neki. Ő volt az, aki folyton biztatott bennünket: „meglátják, az ilyen allergiás gyerekek szinte mindig nagyon tehetségesek valamiben!” Hát ez lett a rajz. Az első siker a Varázsceruza című, operaházi rajzpályázaton ért bennünket. Attól kezdve Kata rohamosan gyógyulni kezdett, és én mindent megteszek, hogy alkotásra ösztönözzem. Múltkor például megnéztük a Holdbéli csónakos című mesejátékot, és megépítettük a díszletet cipős dobozokból. Nagyon jól szórakoztunk!

Van neked kutyád?- Azt még nem is mondtad, mi mindent nyertem már! – kiabál közbe Kata. – Biciklit, vidámpark-belépőt, egyszer még egy nyaralást is!

Aztán egy váratlan fordulattal nekem szegezi a kérdést:

– Van-e neked kutyád?

Szerencsére van, és mivel látom, hogy a kislányt ez mennyire érdekli, elmesélem, mennyire szomorú, amikor reggelenként eljövök hazulról. Katát megérinti a történet, és azonnal munkához lát. Néhány mozdulattal lefesti a magára hagyott, könnyező uszkárt. Ezt meg fogja mutatni az osztályfőnökének, Vida Bélánénak is, aki a rajzszakkört vezeti, ígéri…

Lassan indulnom kellene, de nehéz elszakadnom ettől a mesevilágtól. Eszter teát főz, a kislányok – Kata és a húga – vaníliás kiflit majszolnak, a levegő tele gyerekkacagással. Vár a kiskutyám, mondom Katának. Ez hat. A kislány még utoljára körülöleli a derekamat, így búcsúzik. Csodagyerek lenne? Azt nem tudom. De egy biztos: végtelen empátia és csodálatos képzelőerő szunnyad benne. Alighanem még hallani fogunk róla.

Hogyan bánjunk a tehetséges gyerekekkel?

– Fontos tudni, hogy ha egy gyerek valamilyen területen kiemelkedően tehetségesnek bizonyul – legyen az zene, matematika vagy akár a rajz -, akkor más területeken a legtöbbször gyengébben teljesít. Ezt el kell fogadni szülőnek, pedagógusnak egyaránt – szögezi le Muhi Mária pszichológus, családterapeuta. – Nem lehet valamiből kimagasló eredményt elérni, és mellette még minden más tantárgyban is jól megfelelni. A tehetségnek ára van. Lehet, hogy ez éppen a szociális kapcsolatok hiányában mutatkozik majd meg. A pedagógus felelőssége, hogy az ilyen diákkal személyre szabottan foglalkozzon. Sajnos, a magyar iskolarendszer hagyományosan nivellál, nehezen kezeli a nyilvánvaló kreativitást. Ezeknek a gyerekeknek pedig nagyon átgondolt lelki támogatásra, és kitartó fejlesztésre van szükségük. A sikert kizárólag a szorgalom hozza meg. Ebben segíthet egy agilisan menedzselő szülő. De nagyon figyelnie kell arra, hogy csak addig motiváljon, ameddig a gyereke ezt igényli! Ha a gyereknek már nincs szüksége támogatásra, a szülőnek azonnal a háttérbe kell húzódnia. Ez a legnehezebb. Érdemes időnként egy kívülállóhoz fordulni, aki objektíven ítéli meg a helyzetet. Nincs annál tragikusabb, mint amikor egy ilyen folyamat kudarcba fullad.

Forrás: http://www.nlcafe.hu/noklapja/20080521/csodagyerekek/

MIÉRT ÉRDEMES MINKET VÁLASZTANI?

  • Megértő környezet
  • 15 év tapasztalat
  • Segítő figyelem
  • Kedvező díjszabás
EGYEZTESSEN IDŐPONTOT!

NÉHÁNY GONDOLAT AZOKTÓL, AKIKNEK MÁR SEGÍTETTÜNK

A terápia lehetőséget teremtett arra, hogy olyan kérdéseket tegyek fel magamnak, amelyeket magamtól nem tettem volna fel, és olyan szemszögekből lássam a saját életemet, amilyenből korábban nem láttam. Amikor az ember feszült vagy lehangolt, hamar beszűkül a látásmódja. A családterápia segít ezt újra kitágítani.
Azt kaptam, amit szerettem volna – új szempontokat, új kérdéseket, amelyek alapján átértékeltem és másképp csináltam dolgokat. Ettől javult a magánéletem, ami megerősített abban, hogy jó úton haladok – ami viszont pozitívan hatott ki magára a terápiára is.
A házasságunk mélypontra jutott. A férjem nem egy beszélgetős alkat, de gondoltam itt megnyílna. Másoktól hallottam, hogy egy ilyen terápián segítenek rávilágítani olyan dolgokra, ami mellett elsiklik az ember. És ez valóban így történt. Olyan dolgokat beszéltünk át, amik “túl egyszerűek”, de ezekben rejlik a megoldás kulcsa. Egyszerű, de nagyszerű dolgokat kaptunk.
Egy-egy felmerülő kérdés alkalmával nem ellenfelekként, hanem partnerekként próbálunk megoldást keresni, és nem bántjuk feleslegesen a másikat (legalábbis törekszünk erre, ha nem is mindig sikerül, de jobban boldogulunk a konfliktusaink megoldásával, mint a terápia előtt).

SAJTÓMEGJELENÉSEK, PUBLIKÁCIÓK